Bloggen is een goede manier om je website bezoekers te voorzien van informatie over je bedrijf, te voorzien van tips en trucs of je kennis over te brengen op je doelgroep. Echter zijn er veel verschillende strategieën die je kunt kiezen om een blog in te zetten. Zo kun je er voor kiezen in een blog direct te koppelen aan je eigen website om je eigen producten/diensten te promoten of kun je een extern (los) blog opzetten waarbij je je richt op het verbeteren van je linkprofiel. Hieronder leggen we even uit welke strategie je op welk moment het beste kunt kiezen.
Een intern blog is een blog dat direct aan je website gekoppeld staat en waar je over onderwerpen schrijft die direct met je branche, producten of diensten in verband staan. Je kunt hier twee soorten inrichtingen voor gebruiken:
- www.example.com/blog
- www.blog.example.com
De blogs, die zoals de bovenstaande inrichtingen gekoppeld staan, staan direct in connectie met je domein en zullen dan ook de domeinwaarde meenemen bij de optimalisatie van je website. Het blog zal dan geïndexeerd worden via het root-domein www.example.com en zoekmachines zullen de content dan ook waarderen volgens de waarde van het root-domein.
Extern bloggen is te gebruiken bij het optimaliseren van het linkprofiel van je website. Zo kun je een blog opzetten dat zich afzondert van het root-domein en via het blog meer linkwaarde genereren voor je eigen website. Een extern blog staat volledig los van je eigen website.
Het bouwen aan een linkprofiel van een extern blog kan lang duren en veel energie kosten. Een snellere manier om je externe blog al te voorzien van een basis is om een relevant domein op te kopen via een veiling. Sommige domeinen beschikken over een bestaand linkprofiel die je kunt gebruiken om je externe blog van een basis waarde te voorzien. De domein-autoriteit en pagina-autoriteit dienen opgebouwd te worden uit de content die je schrijft.
Zoekmachines zullen de connectie tussen een extern blog en je eigen website herkennen wanneer je deze niet goed indekt. Zo is een zelfde IP-adres op je website en blog makkelijk te herkennen door een zoekmachine en kan dit leiden tot een negatief effect. Zorg dus dat het blog op een andere server geplaatst wordt met unieke proxy-instellingen. Laat uw domeinnamen hosten door een goede partij zoals Domeinwinkel. Waarom Domeinwinkel? Simpelweg een goede hosting partij met goede klantenservice.
Bij het bloggen is Social Media een belangrijke factor om meer bezoekers naar je blog te trekken. Vooral bij een extern blog wil je dat men je publicaties leest en gaat reageren op je berichten. Dit zorgt voor een goede flow van content waardoor de page/domain-authority zal stijgen. Ook wanneer een bezoeker reageert zal dit extra unieke content op de pagina genereren wat weer goed is voor de zoekmachines en uiteindelijk wordt doorgestuurd naar je eigen website via relevante backlinks. Er zijn verschillende manieren om je bereik via Social Media te vergroten. Zo zijn er platformen als Bloglovin' en Tumblr waar je jouw blog op kunt delen. Berichten zullen dan automatisch ingeladen worden via een API of kun je zelf uploaden.
Het vergroten van je bereik via Social Media heeft invloed op de vindbaarheid van je website. Wanneer je in het blog verwijst naar je website op relevante zoektermen en je blog trekt veel bezoek en wordt door zoekmachines gewaardeerd zal dit een positief effect hebben op de vindbaarheid van je website. Ook kun je via een blog direct verwijzen naar producten, diensten en aanbiedingen. Dit kan weer zorgen voor een verhoogd aantal conversies. Ga dus bloggen!