Wanneer gebruik ik een H1, H2 of H3 titel?

Het schrijven van content is één van de belangrijkste aspecten van het optimaliseren van een website. De structuur van de on-page content dient dan ook zorgvuldig ingevuld te worden. Daarbij komt de vraag wanneer een H1, H2 of H3 titel te gebruiken al snel om de hoek kijken. In dit artikel leggen we u uit wanneer en welke titel er gebruikt kan worden. 

Het gebruik van titels is een manier om de relevantie van teksten en zoekwoorden te benadrukken voor zoekmachines. Er kan gebruik gemaakt worden van H1 t/m H6 titels en iedere titel is van meerwaarde voor de indexering van de content, mits deze goed ingezet wordt. 

 

Ga dus niet lukraak gebruik maken van H1, H2, H3 titels zonder enige voorbereiding. Dit kan namelijk ook een negatief effect hebben op de vindbaarheid van de website. Kwalitatieve en unieke content is van levensbelang om beter vindbaar te zijn dan je concurrentie. Schrijf dus goede content waarbij het gebruik van titels optimaal ingezet wordt. 

Wanneer een titel in te zetten?

Zoals eerder benoemd zijn er meerdere soorten titels, namelijk van H1 tot en met H6 titels. Al deze titels geven meer waarde aan de content die geschreven staat. Iedere titel echter een andere waarde waarbij deze in waarde afloopt van H1 tot en met H6. De H1 titel is dus de meest belangrijke titel van de geschreven content. Met een H1 titel is het dus noodzaak om de meest relevante tekst te gebruiken, bijvoorbeeld het zoekwoord waar de tekst over gaat en waar je op vindbaar wil zijn.

 

Als je een tekst schrijft over een bepaalde categorie en daarbij gebruik maakt van 3 alinea's, kan je een titel gebruiken per alinea. Alinea 1 zal de belangrijkste informatie bevatten en wil je duidelijk maken waar de tekst over gaat, hiervoor gebruik je dan een H1 titel. Bij de tweede alinea kan je een H2 titel gebruiken met een synoniem van het zoekwoord of hetzelfde zoekwoord in een andere context. En bovenaan de derde alinea kan je dan een H3 titel gebruiken en zo verder. Het gebruik van titels wordt hieronder benadrukt in een kleine opsomming.

 

- H1 titel: belangrijkste titel voor zoekmachines (gebruik meest relevante zoekwoord)

- H2 titel: ideale titel om synoniem te gebruiken of zoekterm in andere context. 

- H3 titel: benadrukken van extra informatie waarmee extra SEO waarde aan zoektermen gegeven kan worden

- Etc. 

 

Door het gebruik van zoekwoorden in titels kunnen zoekmachines de relevantie van een tekst opmerken en deze beoordelen. Ga uit van een zoekwoorden dichtheid van 4-5% per content.

 

Let op! Gebruik niet meer dan 1x een H1 titel en 2x andere titels in één tekst. Overmatig gebruik kan een negatief effect hebben op de vindbaarheid.