Een canonical tag, een veel voorkomende term op het gebied van SEO. Voor het optimaliseren van een website is het noodzakelijk dat bepaalde tags goed staan ingesteld, deze zijn essentieel voor je vindbaarheid. De canonical-tag is een dergelijke instelling die er voor zorgt dat je website goed geïndexeerd wordt op URL's die je zelf vindbaar wil maken.
Wanneer gebruik ik een canonical-tag?
Er zijn meerdere redenen om een canonical-tag in te stellen. Eén van de redenen is wanneer een categorie URL over meerdere dynamische URL's kan beschikken, denk dan aan filters binnen de categorie. Bij het gebruik van een filter past de hoofd-URL zich aan met URL-data die u niet wil laten tonen in Google.
Bijvoorbeeld:
Filter URL: https://www.example.com/products?category=dresses&color=green
https://www.example.com/dresses/green/greendress.html
URL die u wilt laten indexeren:
Als canonical-tag stelt u op deze pagina de onderstaande URL in:
https://www.example.com/dresses/green/greendress.html
Alle content op dynamische URL's binnen deze categorie worden opgenomen op de URL die als canonical-tag is ingesteld.
HTTP en HTTPS.
Recent een migratie achter de rug van HTTP
naar de beveiligde omgeving van HTTPS? Uw canonical-tags staan mogelijk nog op HTTP waardoor Google een seintje krijgt de HTTP-versie te indexeren en te tonen in de rankings. Zonder redirect van
de HTTP-versie naar de HTTPS-versie zal uw website niet eens bereikt worden. Zorg er dus voor dat uw website over een redirect beschikt van HTTP naar HTTPS en dat de canonical-tag op de
HTTPS-versie staat ingesteld. Zo zal Google uw HTTPS versie indexeren en bezoekers naar uw HTTPS website sturen.
Bijvoorbeeld:
Oude HTTP-URL:
http://example.com/green-dresses
Nieuwe HTTPS-URL:
https://example.com/green-dresses
Canonical-tag:
https://www.example.com/green-dresses
Hoe belangrijk is een
canonical-tag?
Om uw website optimaal te laten renderen is het noodzakelijk dat de canonical-tag goed staat ingesteld. Google hecht
minder waarde aan URL's die over een filtering beschikken met rare tekens. Met een canonical-tag kunt u de waarde van deze URL's meegeven aan een hoofd-URL die zowel Google zal waarderen als er
goed uitziet. Stel de juiste canonical-tag in en laat alle waardevolle content geïndexeerd worden op de URL waarop u gevonden wilt
worden!