Naast On-page SEO heb je ook Off-page SEO. Off-page SEO wil eigenlijk zeggen hoeveel waarde jouw website krijgt vanuit buitenstaande kanalen. Door interessante content aan je website toe te voegen zullen andere websites misschien linken naar je pagina, deze links noemen we backlinks. Hoe meer waardevolle websites naar jouw website linken des te meer waarde zal je pagina in de ranking van Google krijgen. Off-page SEO kan op verschillende manieren geoptimaliseerd worden.
Linkbuilden
Eén van de opties voor Off-page SEO is Linkbuilden. Linkbuilden is een veelbesproken strategie omdat deze vaak verkeerd ingezet wordt. In het vorige algoritme (bepaald je vindbaarheid in zoekmachines) van Google kreeg je website meer waarde wanneer je zoveel mogelijk backlinks naar je website wist te creëren. Hoe meer backlinks er naar jouw website geplaatst waren dan je concurrenten des te hoger je stond in de zoekmachine. Dit is achterhaald. Google heeft updates toegepast waarbij de zoekmachine alleen nog maar waardevolle backlinks naar je website waardeert.
Voorbeeld: wanneer je voetbalschoenen verkoopt en de website van de lokale bakker heeft een backlink naar je website staan zal Google daar geen waarde aan hechten en je in sommige gevallen zelfs straffen door je te laten zakken. Wanneer echter een website van een voetbalclub of een blog van een bekende voetballer naar je website linkt zal dat wel veel waarde opleveren. Deze bronnen zijn namelijk relevant voor jouw website. Dit vind Google veel leuker en zal je daarom belonen.
Social Media
Off-page SEO kan ook met Social Media. Met Social Media kun je in één keer heel veel mensen bereiken. Dit kan voor -en nadelen hebben voor je website. Veel bedrijven plaatsen dagelijks berichten op Facebook, Twitter en via nieuwsbrieven, deze berichten worden op den duur als irritant ervaren en zullen geen Likes krijgen. Zorg er dus voor dat je via Social Media kanalen interessante berichten plaatst waar men echt op zit te wachten en die men prikkelt om verder te lezen. Met een link naar je website waar de rest van het verhaal staat dat men wil lezen trek je extra bezoekers aan en zal de pagina vanuit Google meer waarde krijgen.
De kunst van Social Media is om mensen te informeren en amuseren. De doelgroep waarnaar je een Social Media bericht doet moet geprikkeld worden om jouw bericht te willen lezen. Zorg er wel voor dat de berichten die je plaatst altijd relevant zijn voor je eigen website. Off-page SEO via Social Media kan heel waardevol zijn wanneer je zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf terug laat komen in Social Media berichten.